Stifado med sellerirot

Denne greske retten er noe av det beste jeg vet, det tar litt tid å lage Stifado, men det er verdt det!
Jeg serverer den med sellerirot, litt uvanlig tilbehør men så utrolig godt!
Jeg fikk tips fra min datter om sellerirot, jeg trodde den var uaktuell for oss «lavkarb`ere»,
men det viser seg at den bare inneholder 2,8 gram karbo pr. 100 gram, så nå spises det ofte sellerirot her i huset! 🙂

Stifado

Til 4 porsjoner:

1 kilo bankekjøtt
400 g. løk
2 dl. tørr rødvin (f.eks.Marques de chivè)
1 dl. vann
4 ss. tomaturè
4oo g. hakket tomat (helst fra kartong)
2 laurbærblad
1 ss. kanel
1 ss. nellik
1 ss. oregano
2 ts. rosmarin
2 ts. hvitløkspulver
salt og pepper etter smak
litt stevia

Ha vin, vann, tomater, tomatpurè og krydder over i en stor kjele, bland med en visp.
Skjær kjøttet i store terninger, rens løken og skjær den i store båter, bruk eventuelt hele sjalottløk.
Stek kjøttet i varm stekepanne med olje, brun løken, ha alt over i kjelen.
Legg på lokk og la retten småkoke til kjøttet er mørt, ca. 3 1/2 time.
Rør om av og til og smak til med salt, pepper og stevia.

Del en sellerirot i ca. 1/2 cm. tykke skiver som igjen deles i passende store biter.
Legg dem på et bakepapirkledd stekebrett.
Hell over olivenolje og krydre etter smak.
Stek på 225 grader i 30 minutter.
Kos deg! 🙂

 

riktigmatgodhelse

Trenger du råd og tips, hjelper jeg deg gjerne!

Karbomonster

Lavkarbokosthold uten melk og gluten

Lovely Liller

Digge oppskrifter uten sukker og gluten.

Mat for sjelen...

Lavkarbokosthold uten melk og gluten

En helseblogg om jakten etter en friskere...

Lavkarbokosthold uten melk og gluten

Unes mat

Lavkarbokosthold uten melk og gluten

Matbloggsentralen

Lavkarbokosthold uten melk og gluten

Synsegulla

En blogg om livet, kosthold og helse

Lykkemat

En blogg om sammenhengen mellom mat og psyke

